FN - Slagbjørn eller Papirtiger?

Øy.

Ser jammen ut som om man lot seg lokke ut av hulen sin og ned til Samfundet igjen. Syklet nedover tidlig, gjorde man også. Men hjalp det? Næh.

Suste inn for å få med meg slutten av Lørdagsrevyen, for det ble man lovet da det var valg. Men *dunk*, der var døra, gitt, og så ble det ulidelig venting i mange minutter, ytterligere forverret av at et eller annet band drev og kjørte lydsjekk innenfor. Som vi også hadde blitt lovt ville bli slutt på, med det nye, sterkt forbedrede Styret. *sukk* Alt var bedre før.

Situasjonen forbedret seg likevel noe, da tante Eline kom og stilte seg i kø, og man benyttet situasjonen til å deanonymisere seg enda litt ved å presentere seg for damen. Hun skjønte ingenting, men tok seg opp ganske fort. "Merkelig å se deg sånn i live." Heh. Har vi møtt hverandre i et tidligere liv, liksom? Oh well. Kom oss da inn tilslutt. Kvart over. *riste på hodet*

Både møtesetting og styreprotokoll gikk veldig greit, og i politisk femminutt fikk vi oss fortalt at SOS Rasisme starter opp igjen på Moholt ganske snart. Et underholdende, overfrustrert innlegg fra Jørn fikk vi også, uten at vi helt skjønte hva det var i anledning av. Masse vas om frihet, og det var ikke av den typen som kommer i en liten eske.

Så var Knauskoret frempå og kjørte aperitiff. Som.. uhm... heller ikke denne gangen hadde veldig mye med temaet som kom senere å gjøre. Pytt pytt. Og alt var ved det gamle, bortsett fra at den i koret med hårfarge som ligner mest på gulrotens hadde klipt seg. Route 66, som jeg kjørte på i sommer ji-ha, Baby can you drive my car samt noe rolig tilslutt. Fyren i midten med skjegg får prisen for innlevelse.

Til saken. FN er 50 år, men fremdeles i live? Vi fikk se. Svein Mønnesland, barteprofessor fra Oslo, startet kalaset. Han mente at han har rett, har hatt det hele tiden, og kommer til å ha det i all fremtid. Vi burde ha bombet hele greia for lenge siden, for da hadde muligens menneskeliv blitt spart. For alt vi vet. So there, alle tullinger som har syntes vi skulle forsøke å forhandle frem en fredsløsning. Og forresten kan vi kanskje likesågodt legge ned FN.

Deretter overtok Åge Eknes, bergenser. Som var dypt uenig i alt Mønnesland sa. Og nektet å snakke inn i mikrofonen, så stakkars lydfolk måtte skru opp volumet så mye at da jeg klødde meg på nesa ble det forsterket av mikrofonen tretti meter unna. I andre kvadrant. Bergensere... (*løfteogsenkeskuldreneogristepåhodet*)

Tidligere FN-offiser Tormod Haarberg, som for øvrig ikke levde opp til navnet, avsluttet med å fortelle at han synes at Bosnia-konflikten er veldig viktig for FN, og at de jo tross alt har holdt liv i en masse sivile der nede, selv om alt annet har mislyktes for dem. På fintrøndersk.

Pausen ble på et kvarter, og 21:45 satt man som et lys på plassen sin igjen. Strinda Strings har blitt noe mere kjønnskvotert i løpet av sommeren, og vi fikk en ny og en gammel. Den gamle var Purple Haze, som jo virkelig høres bra og morsom ut i strengedrakt.

Etter en innledning som stort sett var Bosnia Bosnia Bosnia, ble debatten nokså tam. Det var et par som tydeligvis hadde litt detaljkunnskap om tidligere Jugoslavia, men jeg hadde egentlig håpet at FN i seg selv skulle stå litt mer i midtpunktet. Så det ble bare litt småkrangel om hvorfor det har tatt så lang tid å finne en slags løsning der nede. Og plutselig var vi ferdige. Konklusjonen må helt klart bli at FN finnes, og at det likesågodt kan fortsette med det. Litt synd at Bangladesh sine soldater må finansiere hele greia, men USA skal jo selvfølgelig ikke bruke penger på denslags heller.

Det morsomste poenget for kvelden hadde nok forannevnte frihetsfrustrant. Punkt 11 på programmet var nemlig at ojameg, nå har vi jammen brukt opp alle pengene i kampfondet vårt, så vi får vel opprette et nytt. Så... Hvordan hadde det gått om BEGGE søknader om kampfondstilskudd fra sist lørdag hadde blitt innvilget? For det var jo tomt etter at bare ett av dem faktisk fikk. Nuvel. "Det kan kanskje virke som om Styret ikke helt hadde oversikt, ja.", ble det innrømt. Hadde det ikke vært for at de hadde lagt ut nok Marie-kjeks så hadde kvelden vært heller miserabel, synes jeg. Uansett ble det nytt kampfond, så bare søk videre, kampere.

Så kom Elin Kvikksølv Berntsen & co's forslag om at Samfundet skulle oppfordre til turist- og handelsboikott mot Frankrike. Dessverre hadde jeg ikke fått kjøpt medlemskort enda, så det ble bare 99 stemmer for, og nøyaktig en for lite til at det kunne bli vedtatt. Sukk og stønn. Og verre skulle det bli, for nå skulle vi plutselig bestemme oss for å si til Regjeringa at de må kutte all diplomatisk forbindelse med Frankrike. Det ble heller få stemmer for det. Selv har jeg begrenset min innsats til å la være å følge kurset Fransk II ved NTH dette semesteret.

Eventuelt var en del konstruktiv kritikk, og vi fikk se at okkultisme er tema neste lørdag. OG det er Rocky Horror Picture Show neste søndag. Komme, da. Men viktigst var nok at eks-redaktør Lønnå kjeftet på Finansstyret for at de på en eller annen måte har fått en million fra Universitetet. Siden vi alltid før har klart oss uten, liksom. Stakkars eks-samfunnsfag-foreleseren Foss unnskyldte seg så godt han kunne. Og Bernhard finansmann må få klarhet i saken for oss snarest.

Krittikk ta møte, klappet litt men ikke mye. Møtet ble hevet.

Har bare en liten bønn om at kan ikke en eller annen fra Styret slenge opp programmet for møtet, så snart det er klart, hit til newsgruppa, slik at man kan se hvem som er innledere og hva som er kunstnerisk på forhånd. Kanskje det kunne trekke litt fler mennesker?

Takk for oppmerksomheten,

Bjørn.