Lørdag 28. januar, 1995.

(Festmøte med "foredrag" ved Herodes Falsk)

Og godt nytt år til dere også.

Man innledet en todagers juleferie idag med siste eksamen og det gikk bare bra, takk. Operativsystemfag kan være gøy. Kom på opptil flere ideer til fæle UNIX-hack underveis. Nuvel. Nok om det. Mer om noe annet:

Altså, man gikk på festmøte med håp i blikket. Det hadde nemlig kommet program for våren allerede, og der stod det, svart på hvitt/grått: "Møtet starter klokka åtte hver lørdagskveld ved at en styreperson dæljer klubba i bordet".

Så der sykla jeg ivei, tidlig, i den tro at endelig hadde Styret forstått noe, og f.x. begynt å slippe inn folk så tidlig at de kan sitte i Storsalen og se Dagsrevyen slik det var i gamle dager, først. Ah. Det var tider det, dere. Men realiteten var at som vanlig var køtiden økende omvendt proporsjonalt (blir det riktig? Jo kaldere jo lengre) med lufttemperaturen. Så der stod vi. Riktignok kom vi innendørs til slutt, men hjalp det? Næh. Storsalen var stengt for lydsjekk. Si til de derre "megastjernene" som kommer på besøk (de fleste av dem burde betale for å få spille?) at de kan stå opp tidligere på dagen og kjøre lydsjekk før frokost, om det er så nødvendig. Noe jeg egentlig har vanskelig for å tro at det er. Så det så.

Meeeeeen men. Sånn omsider kom saker og ting igang, etter at man hadde hentet en løfterik dagsorden. Men det var ikke noen klubbe, nei. Tvert i mot. Det var en tuba, tror jeg. Litt ute av synk kanskje, men uansett så kom Stars & Stripes med Strindens og futt og smell. Alltid like flott. Nei, forresten. NESTEN alltid like flott, og idag var en av de gangene, for endelig var pikkolodama på plass igjen. Bare litt ute av trening, kanskje. Tror noen noter forsvant inni der. Nuvel. Lenge til UKA. Flott nok, og kanonen virker. Får man kjøpt sånne smellbonboner noe sted til privat bruk? Man bare lurte.

Som vanlig sluttet Strindens å spille da de var ferdige med det. SÅ kom klubba. Festmøte, sa de. Men først skulle det være litt trist og alvorlig. Ble dobbelt festmøte for min del, egentlig. Studentersamfundets "Leder" (Jeg har aldri stemt på ham) kom med en redegjørelse. "Kjære landsmenn". Nesten i alle fall. Skulle tro han var finansminister i kriserammede Sverige og stod der og skulle fremsi statsbudsjettet. Men neida. Det var visst mye verre. Enten var det mye helium i lufta rundt ham, eller så var han i ferd med å miste fatningen der noen ganger. Uansett ble det et veldig følelsesladet innlegg hvor han syntes verden var urettferdig når alt ikke gikk bra enda han hadde gjort alt han kunne. Folkets revolusjon, sier jeg bare. Nokså merkelig stemning, siden han stod der og var på hum... en eller annen rand, mens salen ellers for en stor del bestod av Herodesfalskaspiranter som ikke akkurat skapte noen intim stemning.

Det hele endte i alle fall med at nyvalg ble utlyst, så nå er jobben som leder på Samfundet ledig for den som nå måtte finne på å si høyt at hun/han kunne tenke seg den. Man får se. Neste gang. Jeg gledet meg stort i alle fall. Kanskje ikke en seier for demokratiet eller Samfundet, men en bitteliten glede i hverdagen, synes man nok det var. For øvrig kondolerer man selvfølgelig. Er litt merkelig det der. I forrige semester startet vi med et styre, men ikke noe styreprogram. Dette semesteret starter vi med styreprogram, men uten noe styre. Hum. Men, men. Jeg vet hva jeg tror er det beste av de to alternativene. Tror dere styreprogrammet kan bli samleobjekt om man har utgaven med bilde av styret som ikke er noe styre likevel?

Deretter ble møtet kuppet av en fyr som ligna på en typisk revisor og som faktisk hevdet å være finansstyrets leder. Han surra fælt. Det var noen av sakene de hadde behandlet i finansstyret han gjerne ville fortelle oss om, sa han, og fortalte oss hvor flinke de hadde vært, som hadde klart å bruke en formue på gammelt Macintosh utstyr da en av dem ved en tilfeldighet hadde dumpa innom konkursboet til Nei til EU. La maskinene følge våre faner, sier jeg bare. Med ønske om god bedring og lykke til i bestrebelsene på å få ut diskettene igjen etter at de har satt dem inn i maskinene. Og dere... Ta og se om dere klarer aa finne noen pinlige detaljer om Nei til EU på harddiskene og send dem til VG eller noe.

Tre ganger måtte møteleder kaste han der finansfyren av talerstolen før han gav seg. Politisk femminutt. Litt kjedelig. Blåmann, blåmann, blåmann Baltzersen var ikke der. Men det var en tamil som opplyste om at det kanskje ikke er så trygt i Sri Lanka for tiden likevel, og at det var muligheter for å gå i tog for dem som mente det kanskje var best å vente i alle fall et par uker til før man gjør noe med vedtak, for vedtak skal man jo følge opp med handlinger, ellers er det ingen vits i.

Aper i tiff viste seg å være Candiss i rosa arbeidstøy. De velfylte draktene etterlot liten tvil om at det nettopp har vært jul, gitt. Men de hadde ikke glemt gamle kunster. Tvert imot. Det var det eneste de kunne. "Jeg har rom med dør på, stig bare inn herr Sørpå"??? Godt sagt. Tjah. Det rimte i alle fall. Og man skal vel egentlig skylde på Hagerup her.

Vi rakk en kunstnerisk til før pause. Teater Fusentast. Aksenten til damen kunne tyde på at her var eksterne krefter hentet inn. Var en slags 90-talls Rødhettehistorie, men uten moralen fra originalen. Hum. Kanskje nettopp mangel på moral som gir 90tallspreget? Hun huska alle replikkene sine, i alle fall. Og folk lo på de rette stedene.

Det var nesten ny pauserekord denne gangen. Kvarteret pleier sjelden å dra seg såpass mye over halvtimen som de klarte denne gangen. Men det var pga teknisk testing som selvfoelgelig ikke kunne vært gjort på forhånd. Tok litt ekstra tid å få folk på plass også, for alle balanserte ølglass. Etter å ha balansert i seg en del ølglass er det visst veldig vanskelig å balansere i seg flere uten å snakke høyt samtidig. Måtte gå an å gå rundt med kamera og filme de verste, og så vise de beste opptakene frem til inspirasjon og advarsel til neste festmøte, eller noe? Men det ALLER verste er at rølperne egentlig er mere velkomne enn f.x. meg, nettopp fordi de rølper og øller og bruker penger. Sukk. Ikke greit å bare være avholds.

Festtalen til Hero var jo uhm... ikke akkurat av uventet format. Starte litt forvirrende, finne ut at fulle mennesker ler av hva som helst, helst sex, og så kjøre safe resten av showet. Litt kjedelig i lengden, kanskje. Men du verden. Bedre enn de derre greiene man fikk servert fra ham og Mathisen på TV for noen år siden. Ok live-komiker, egentlig. Og så var salen full. Aldri sett før. De satte vakter på inngangene. Skummelt.

Plutselig var Falsk ferdig, og så gikk nesten alle før de fikk kobla på en mikrofon og sagt at møtet ikke var over. For de viste nemlig både "Albatross" og "Saynomore" fra Monty Pythons "Live at the Hollywood Bowl" (1981) før møtet virkelig var ferdig. Så verst for dem som gikk. Ikke så mye de gikk glipp av, forresten, bare det der og en kritikk av møtet som fikk ti klapp av meg. Aner ikke hva som er max. Donaldmøtet i fjor fikk over femti.

Nei, ærlig talt. Nå går jeg og legger meg. Scorn var sikkert fælt det, men jeg gadd ikke å vente på dem. Skjønner godt at de drøyde med å starte spillejobben. De må jo ha vært helt utslitte etter alle lydsjekkene. Noen andre som fikk det med seg? Hadde liksom siste eksamen før jul idag, og har ikke sovet siden sist.

Generelt vil jeg bare si at The Komikveld og "Its hard to be a styremaijnn" er fattige forsøk på å vinne poeng. Vær litt originale og finn på ting selv, kanskje. Men pluss for å starte året med festmøte, sånn i skarp kontrast til forrige semester og sånn. Og så må man ikke tro for høyt om sitt publikum når man vet at man har lokket med Herodes senere på kvelden... Da tiltrekker man seg nemlig tvilsomme elementer. Jeg satt f.x. ved siden av en som hadde på seg en genser hvor det stod både "Tippeligaen" og "Rosenborg" på. Bråkte fælt før pause og maste, "Hvor blir det av Falsken a?". Min glede var nærmest uendelig stor da nissen sovna da Hero endelig rei inn paa scenen. Hah! Vedder han kjenner den vinkelsovinga der i nakken godt imorgen.

*Mmmm* Livet er herlig.

Takk for oppmerksomheten,