Roquefort og grottedykking

Før vi dro var det mye snakk om Margret de fume (Røkt and) og Rouqeufortost. Forventningene ble infridd, maten i Frankrike er fantastisk, men det er også grottene.

Turen startet med Kielferga og deretter 150 mil i leid Mercedes Sprinter. Akkurat passe stor for 3 grottedykkere, lastekapasitet snaut 1000 kg. Bilferden førte oss til en liten campingplass i Rocamadour ca 10 mil øst for Bordaux for de som vil kikke på kartet.

Utpå natta etter 15 timer nonstop i bilen kom vi frem til en liten og hyggelig campingplass. Lavoo'en ble oppført og vi gikk raskt til ro. Utpå morgenkvisten vartet danske dykkere opp med kaffe og vi dro en rask tur på supermarkedet for å kjøpe roqefortost og baguetter.

Senere på dagen besøkte vi to av grottene like i nærheten av Rocamadour. St Geroge og Gouffe de Cabouy.

I løpet av turen var vi to hele dager i Ressel, blant annet samtidig som DIR-UK gjorde et forsøk på å nå sump 1 ca 1800 meter inn. Det teamet som dykket lengst hos oss var på 1,1 km med maksdybde 60 meter. Det var et fint gjennomført dykk. Dykket forløp helt uten dramatikk og viser hvor effektivt vi samarbeider når alle har like prosedyrer og likt utstyr.

Turen førte også til dykking i nye systemer lengre øst i Frankrike. Vi satte av en hel dag til å flytte oss til Bourg St Andeol der grottene Goul de Tannerie og Guol du Pont ligger midt i sentrum. Vi dykket i disse systemene 2 dager. Goul du Pont blir raskt svært dyp og til andre turer anbefaler vi bunngass for 80 meter. Med vår 60 meters gass ble det begrenset penetrering. I Tannerie kommer man 700m før sjakten hvor videre dykking blir på 80-165m dyp. Snittdyp i den første del er ca. 9m.

Linesystemene i Frankrike er noe annerledes enn i Florida, Mexico og for den saks skyld Norge. Flere liner parallelt, T'er uten linepiler og det engelske systemet for festing av lina med gummibånd/bilslange og også noen steder skruer i fjellet. I flere av grottene var det også risset inn piler på golvet og enkelte liner var merket med tape i stedet for linepiler. Det er mange steder en rekke parallele og usystematiske liner som flere steder ender tilfeldig og blindt, mye bruk av tynn kobberledning , og i noen tilfeller også pianostreng (langt inne i Ressel, lagt ut av Hasenmayer på tidlig åttitall). I Cabouy er linesystemet så dårlig at det er komplett uforsvarlig å dykke der når du kommer ca 1100-1200m inn. Ta med rikelig med klesklyper og egne linepiler og vær oppmerksom på linefeller.

Gassfylling foregikk veldig enkelt hos Andre Grimal i Gramat. Vi fikk konto, leverte tomme flasker om kvelden og de var fulle neste morgen. Siste dag tok vi oppgjøret. Andre Grimal kan også levere He og O2 til hhv 30 og 10 øre literen. Det mest effektive er å ha rikelig med stager for de aktuelle dybdene med premiks og ikke bruke av dobbeltsettene med Trimix før evt de siste dykkene. Gass er tross alt billigere i Norge.

Vi overnattet på campingplass. Med fint vær og en stor lavoo var komforten på topp. Penger spart ble til middag på Franske restauranter. Lynn and Dave har også et sted i Lot der det finnes kompressor og mulighet for fullpensjon. I Bourg St Andenol skulle vi egentlig bo på Hotel Modern, men endte opp i nabobyen Pierrelatte på et billig hotell. 20 Euro per pers inkludert frokost på 3 mannsrom.

Transport tur/retur kontinentet gikk med Kielferga. En bil og inntil fem personer i innvending lugar er rimelig før sesongen. Vi tok med en fullstappet gammel norsk bil til Kiel, plukket opp leiebil (Merceds Sprinter) fra Hertz og fikk airconditioning på kjøpet, dessuten mulighet for soveplass i bilen slik at å kjøre i ett strekk var problemfritt.