Birka-kåpe

En Birka-inspirert jakke/kåpe i tynn vadmel har vært planlagt lenge. Opprinnelig skulle den lages i naturhvit vadmel. Men hvit er strengt tatt en veldig upraktisk farge (spesielt for et ytterplagg) og jeg er veldig dårlig på plantefarging, så derfor ble den heller laget i lys grå vadmel.
jakke/kåpe

Et av mine kriterier for kåpa var at den skulle være lengre bak enn foran med en mer eller mindre jevn skråning nedover. Lengdemålene og stoffutnyttelsen var i utgangspunktet som følger når hver del unntatt ermene er maksimalt 30 cm brede og jarekanten er brukt til front og ermeåpninger:
Mønsterdelene til kåpa

Den ble montert og klar til bruk 10. juli 2013, men den første bruken viste at det var nødvendig å gjøre en del endringer på den.

Hva ble galt i først omgang?
1) Den var alt for stor.
2) Sømmene stikker mot huden (selv gjennom plagg under).
3) Vadmelsstoffet klør mot huden.
4) Ermene virker litt korte – eller er de bare for vide rundt håndleddet?

Løsningen på de ulike problem-områdene ble følgende:
1) Demontering og omsying til en bedre passform. Det er heldigvis lettere å sy inn enn ut, så jakken ble demontert og sydd sammen igjen: Den fikk diamantkiler under ermene. Alle kiler ble forminsket (smalere og kortere) og flyttet ned (november 2013). Ryggen fikk en søm midt bak som gjorde den mer formsydd. Det ble lagt til et par ekstra smale paneler foran ved åpningen som både gjør åpningen mindre og kanten mer stabil (april 2013), samt at det også gjør foret mindre synlig i front. Etter omsyingen fikk delene mål som i figuren nedenfor til høyre. Kåpa er fortsatt stor, men ikke fullt så enorm. Mønsterdelene til kåpa
2) Sy ned sømmonn. Alle sømmonn er sydd ned for hånd. I tillegg til en dekorativ effekt blir den også lettere å ta av og på (november 2013).
3) Foring. Den ble foret med et tynt og ellers ubrukelig linstoff (november 2013).
4) Ermene fikk ekstra mansjetter mai-juni 2014. Mansjettene er i tillegg foret med fiskebeinsvevde bånd i ull.

The finishing touch:
Kåpa er pyntet med grindvevde diamantkypert-pyntebånd (laget av Ritsenki) langs alle kanter (halsåpning, frontåpning og nederst) i april 2014 og ermer i august 2014. Båndet og mansjettene, samt frontstolpen og festingen av foret er også sydd på for hånd.

For å unngå å enten ødelegge pyntebåndet eller nåla som holder den sammen fikk kåpa også små løkker ved frontåpningen som dels er gjemt under pyntebåndet (juni 2014

Diverse detaljer fra kåpa:

Pyntebånd Pyntebånd Pyntebånd
Pyntebåndet Håndsøm på innsiden av fronten. Håndsøm på oppsiden av fronten.
Pyntebånd Pyntebånd Pyntebånd
Trefliket spenne. Løkker til trefliket spenne. Innside av mansjetter.
Nedenfor vises ulike alternativer for å sy på båndet som ble vurdert undervegs:
Pyntebånd Pyntebånd Pyntebånd
5 cm fra åpning 2 cm Helt ytterst

English summary:
I’ve made myself a Birka-inspired jacket/coat thingy. And considering actual archeological findings on women’s outer garments, I admit it is mostly fantasy.

I made it way too large at first and had to remake it. While doing so I also lined it and added some nice hand sewn and practical details as well as a decorative band woven by a friend (Ritsenki) on a rigid heddle.

This entry was posted in Levende historie, Søm, Vikingtid and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>