Banner

Trondheim vikinglag fikk sitt første banner laget til vikingmarkedet på Borre.
Banner

Figuren er den samme som medlemsmerket i Trondheim vikinglag, og er hentet fra et funn gjort på Folkebibliotekstomta i Trondheim datert til ca 1030.

Banneret er sydd i ull; hvit tynn vadmel fra Skaar tekstil med mønster i blå ull fra Grimsrud veveri. Mønsteret er sydd på med små forsting. Fasongen på banneret tilsvarer det avbildede banneret som er funnet på en mynt fra York. Den hvite bakgrunnsfargen ble valgt av to årsaker: I sagalitteraturen står det om Olav Digres banner om at det var hvitt (om dette er reelt eller lagt til av Snorre er derimot en helt annen diskusjon). Den andre årsaken er at det lett kunne hives i et fargebad dersom andre i laget mente det heller burde farges. Det blå stoffet til mønsteret var derimot en tilfeldig rest.

På Borre ble banneret hivd i ei gryte med rød krappfarge, og andre medlemmer av laget arbeidet videre på det. Oppdateringer om hvordan det til slutt har blitt kommer kanskje.

Edit 15. juli 2015: Her er det ferdige banneret.

English summary
I made a banner for the viking group. Since then, it has been dyed with madder root and more members have worked on it. Updates may (or may not) come.

This entry was posted in Diverse, Småting, Søm, Vikingtid and tagged , , . Bookmark the permalink.