Funk Tech

Etac

Fysiopartner

LARS

REKRUTTERINGSGRUPPEN (RG) AKTIV REHABILITERING NORGE!

Rekrutteringsgruppen Norge er en brukerstyrt rehabiliteringsorganisasjon for ryggmargsskadde. Ved å arrangere årlige leirer for ryggmargsskadde er målet å få ryggmargsskadde selv til å ta ansvar for mestring av omgivelsene – med mottoet: Se mulighetene, ikke begrensingene!
Mange ryggmargsskadde som kunne trengt en frisk, aktiv og motiverende sekundær rehabilitering etter skade opplever at de ikke får tilbud om dette. Noe Rekruttuteringsgruppen Norge vil prøve å rette på.
RG Norge arrangerer ryggmargsskade-leir og Rekrutteringsgruppens filosofi bygger på fysisk og mental trening med personer som selv har en ryggmargsskade som forbilder.
Å få en ryggmargsskade som kan medføre lammelse er svært alvorlig. For alle som blir rammet blir livet snudd opp ned – og ingen ting blir det samme. De fleste opplever at de trenger mye hjelp og støtte til å utføre enkle dagligdagse oppgaver. Dagligdagse aktiviteter som å forflytte seg, spise, påkledning og andre enkle aktiviteter, fortoner seg som vanskelige og nesten uoverkommelige oppgaver. For mange oppleves dette som et tap av selvstendighet. Et tap vi gjennom trening og idrett sammen med andre ryggmargsskadde vil forsøke å begrense.

RGs hovedmål er gi deg inspirasjon og veiledning for å leve et aktivt liv tross ditt handikap.

Brukeren er en lite brukt ressurs i dagens helsevesen. Samtidig opplever man en endring i rehabiliteringstilbudet for ryggmargskade og liggetiden ved landets spinalenheter blir kortet ned. Dette stiller høyere krav til helsepersonell og andre som ikke er spesialisert innen rehabilitering av ryggmargsskadde. Derfor blir et tilbudet fra RG Norge stadig mer aktuelt også i helsepolitisk sammenheng. RG Norge ønsker vi bidra til en kompetanseheving for de miljøer som er i kontakt med ryggmargsskadebrukere og være en rollemodell for hvordan man kan være med på å stimulere til økt livskvalitet for funksjonshemmede i Norge. RG Norge vil vise hvilke muligheter og potensial denne diagnosegruppen har til økt selvstendighet og integrering i samfunnet.

Hvorfor reise på RG-leir

Å ha behov for rullestol for å ta seg frem i livet, begrenser tilgjengeligheten for mange. Men det må ikke være sånn. På leir lærer vi deltakerene å utnytte alle rullestolens muligheter i hverdagen. Målsetningen er at funksjonsnedsettelsen ikke skal påvirke livet mer enn nødvendig. Se mulighetene - ikke begrensningene!

For å kompensere styrke- og funksjonsbortfall kreves kraft og smidighet i de gjenværende musklene. På leir vil man lære å bygge opp styrke, utholdenhet og teknikk slik at hverdagens forflytninger og rullestolkjøring mestres bedre. Vi benytter styrke- vann- rullestol- og forflytningstrening som verktøy for å oppnå dette.

Bra balanse, bevegelighet, presisjon og konsentrasjon kan forenkle livet i rullestol ytterligere. På leir lærer du å videreutvikle disse funksjonene gjennom blant annet aktiviteter som bueskyting og bordtennis.

For deltakere som har en inkomplett ryggmargsskade har vi en ganggruppe, der man på ulike måter trener balanse, koordinasjon, styrke og gangfunksjon.

Felles for alle aktiviteter er at deltakernes evner er utgangspunktet, og at man setter sine egne mål. Vi tilpasser aktivitetene etter de deltakerne som er med. Målet er å inspirere til aktivitet og trening hjemme. Videre kan vi tilby hjelp med å opprette kontakt med idrettsforeninger og integreringskonsulenter på hjemstedet.

Hva gjør vi på RG-leir

Prosjektet Rekrutteringsgruppen (RG) Norge hadde oppstart i 2002. Første prosjektår ble finansiert av Stiftelsen Helse og Rehabilitering, Stiftelsen Sofies Minde, samt eksterne sponsorer. Etter modell fra RG i Sverige arrangerte RG Norge en leir for ryggmargsskadde på Toppidrettsenteret/Idrettshøyskolen i Oslo. Leiren varte i én uke, fra 15. til 22. juni , og hadde 17 deltakere. Vi hadde en fantastisk uke med masse positive opplevelser (se fotoalbum) Leiren var sponset med midler fra stiftelsen Helse og Rehabilitering, Sofies Minde Stiftelse, samt andre eksterne sponsorer. RG Norge er en del av Landsforeningen for Ryggmarggskadde (LARS). Årets leir er fra 11-18 juni 2004. Her har vi ved noe hjelp av det offentlige og våre trofaste sponsorer klart og samle sammen nok penger til årets leir.

RG Norge's mål er å forankre dette konseptet til å bli et varig tilbud til Ryggmargsskadde i Norge. Det er jobbes nå hardt med å skaffe midler til neste års treningsleire. Prosjektet har frem til nå basert seg på frivillig innsats fra ildsjeler som tror på konseptet. Disse er brukere som selv har en ryggmargsskade og fagpersoner som jobber med ryggmargsskadde til daglig.

På treningsleiren benyttes idrett og aktivitet som et middel for å oppnå bedret fysisk og psykisk helse. Ledere som selv har en ryggmargsskade er frontfigurer på RG-leir, både i idrettsaktivitetene og i alle hverdagslige aktiviteter som for eksempel forflytninger, påkledning og i spisesituasjon. RG er også et erfaringsforum der man kan dra nytte av hverandres opplevelser og mestringsstrategier. Med dette ønsker vi å skape en ny livsgnist og et bilde på hvordan man kan lære og leve et aktivt og innholdsrikt liv, tross sitt handikap. RG Norge er alene om å kunne gi ryggmargsskadde denne type tilbud med stor grad av brukermedvirkning.

Leiren pågår én uke (11-18 juni 2004) og har 19 deltakere. En stor del av tiden brukes til trening i ulike former:

• rullestolteknikk
  • bassengtrening
  • styrketrening
  • bordtennis
  • rullestoltennis
  • rullestolbasket
  • rullestolrugby
  • bueskyting
  • ADL- trening
  • ganggruppe

I tillegg til treningen vil vi holde temakvelder der vi setter fokus på aktuelle temaer som er aktuelle for ryggmargsskadde. Eksempler er:

• yrke/ utdannelse
  • sex og samliv
  • forsikringer/ stønader

RG- leiren arrangeres i et inspirerende og friskt miljø på Toppidrettssenteret /Idrettshøgskolen i Oslo.
På leiren vil det være en servicegruppe som kan hjelpe til med personlig hygiene dersom dette er nødvendig.

Målgruppe

RG- leiren henvender seg i første omgang til personer med en ervervet ryggmargsskade - som har vært med i en ulykke eller fått en sykdom som har gitt en skade på ryggmargen (både komplett - og inkomplette skader). Det kan være nyskadde, eller personer som har levd med skaden noen år. Vi ser helst at du er over 15 år.

Påmelding

Påmeldingsblanketter vil være tilgjengelig ved Spinalenhetene. Du kan også kunne melde deg på med vårt elektroniske påmeldingsskjema.

Leiren har en egenandel. Denne er ikke fastsatt for 2005 ennåp. Dette inkluderer kost og losji. Transport må dekkes av hver enkelt deltaker.

Rekrutteringsgruppen har ingen muligheter for å tegne ulykkesforsikring for leirens deltakere. Du må derfor selv sørge for å ha gyldig forsikring.

Andre spørsmål

Har du spørsmål du ikke finner svar på her, kan du sendes dem til therese.haugerud@rgnorge.no. Alternativt på telefon 97 15 29 19.

Lagt inn: 21.03.2003

[selvtillitt]