Vedlegg 2, Presseoppslag: Rikspresse

Publisert: 23.09.2005 - 15:23 Oppdatert: 17.01.2006 - 15:19

«Kunst og design, ikke aktivisme»

Bransjeforeningen Kreativt Forum og flere av de store aktørene i det norske reklamemarkedet reagerer sterkt på at statlige Riksutstillinger sponser et prosjekt i regi av Adbusters. Riksutstillinger holder på kunstfaglige vurderinger.

Av: Helge Wekre

Et undervisningsopplegg i «kulturell jamming» som Adbusters skal kjøre for elever i Hedmark og Oppland skaper bølger. Opplegget støttes med 600.000 kroner fra statlige Riksutstillinger. Målet er sosialt og politisk engasjement og som avslutning på kurset skal det gjennomføres en aksjon.

Riksutstillingers informasjonsleder, Atle Faye, sier til Kampanje at prosjektet de kjører med Adbusters ligger i skjæringspunktet mellom design og kunst, og at det bare er de kunstfaglige kriteriene som ligger til grunn for støtte fra Riksutstillinger.

– Vi synes dette er et spennende prosjekt som ikke er så lett å sette i bås. Om det er kontroversielt er ikke noe vi tar hensyn til, vi legger kunstfaglig kvalitet til grunn og er vant til at kunst kan være kontroversielt, sier Faye.

Riksutstillinger har som formål «Å føre god kunst frem til folk i bygd og by», men leder av bransjeorganisasjonen Kreativt Forum, Sol Olving, sier at Adbusters er langt utenfor hva det statlige organet burde involvere seg i.

– Jeg synes det er en litt merkelig holdning av Riksutstillinger å bare se dette som kunst. Dette er et ensidig og lite balansert angrep på en hel bransje. Innholdet er både uriktig, ubalansert og ikke minst urettferdig. Adbusters har tidligere valgt å ikke følge lovverket og dette er ikke den rette måten å gå frem for å skape bevisste forbrukere, sier Olving.

Olving synes det er greit at Adbusters finnes, men synes det blir helt feil at angrep på en hel bransje legitimeres gjennom statlig støtte. – Organisasjonen mangler en grunnleggende forståelse for at norsk næringsliv har behov for å kommunisere med sine kunder, og at vår bransje står for en betydelig verdiskaping, sier Olving.

Hentet fra: