101 dager i Paradis - Grottedykking i Mexico

Den 28. oktober 2003 satte jeg meg på flyet på Kjevik, Kristiansand. Reisemål: Mexico. Returdato: ukjent. Med i bagasjen var ett sett grottedykker-utstyr, et minimum av klær og store forventninger.

Første stopp på turen var i Florida, hvor jeg møtte Sigurd Hoberg & Marius Svanevik. Planen var å gjøre noen dager med grottedykking, etterfulgt av Cave 2 med David Rhea. Etter 3 dager med dykking og 5 dager med kursing (inkludert vår offisielle ydmyking i Manatee Springs) var vi slitne, men lykkelige etter bestått Cave 2. For Marius var dette reisens ende for denne gang, og han måtte noe slukøret reise tilbake til Norge og avsluttende eksamen i sitt medisinstudie.

Fra solfylte Florida reiste jeg videre til... vel.. solfylte Mexico, nærmere bestemt Akumal. De første 3 ukene var tilholdssted Villas De Rosa / Aquatech, som bør være et kjent navn for de fleste grottedykkere som har vært (eller ønsket at de hadde vært) i Mexico. Villas De Rosa var et av de første senterene som drev med organiserte grotteturer og kursing i området. Tidligere var senteret et travelt sted, med ikke mindre enn 10 instruktører/guider fast ansatt. Nå er det lite aktivitet, og antallet instruktører/guider er nede i 3. Man kan trygt si at lidenskapen for grottedykking som drev frem Aquatech forlengst har forlatt stedet - den er nå å finne hos Daniel O'Riordan og Christophe Le Maillot (bedre kjent som Danny & Chris) som driver DIR-Mexico og Zero Gravity.

Et par dager etter at jeg ankom Akumal var Sigurd på plass - sammen med sin kone og sine 3 små. Ytterligere et par dager senere var også Eirik Kjos og Marianne Stensvik på plass. Jeg, Sigurd og Eirik fikk unnagjort noen kjappe dager med grottedykking før det på ny var kursstart - denne gangen var det Fundamentals of DIR, med Daniel O'Riordan som instruktør. Deltakere var meg, Eirik, Marianne, samt Luisa og Omar fra Cozumel. Sigurd ble også med oss på dykkingen siste dagen av kurset. Det var litt snodig å ta Fundamentals etter å ha vært gjennom Tech 1, Cave 1 og Cave 2, men fremdeles meget lærerikt. Hadde jeg tatt dette kurset først hadde jeg spart meg selv for mye stress! Heldigvis er nå Fundamentals påkrevd før man tar Cave/Tech kurs hos GUE, så andre slipper å gå den lange veien til Rom.

Snodig hvor liten verden er av og til - i midten av November ankom to dykkere fra California for å ta Cave 1 med Chris. En av dem var Pete Gelbman, som jeg og Sigurd tilfeldigvis hadde møtt på en grottetur til Frankriket i September! Siden det bare var to elever på kurset fikk jeg anledning til å være med som tredjemann i teamet de to siste dagene - god repetisjon og en ypperlig sjanse til å se hvordan Chris kjørte sine kurs.

Det ble tid til flere bra grottedykk og middager i Tulum før Eirik & Marianne pakket sine kofferter etter drøye to ukers opphold.

Nærmere slutten av november ankom nok en dykker for å ta Cave 1 med Chris. Denne gangen var det en østerriker ved navn Christian Gricht, og igjen var det mulighet for å fylle ut teamet de siste dagene av kurset. Jeg ble med begge dagene, og Sigurd var med en av dem - man kan aldri få nok trening - spesielt ikke med en instruktør av Chris sitt kaliber.

Den 2.desember var det på tide å si farvel til Villas De Rosa. Sammen med Christian, som nå var fersk Cave 1 dykker, flyttet jeg til Playa Del Carmen. Christian hadde bekjente der, og vi leide oss inn i en leilighet litt utenfor sentrum. Akumal og Playa Del Carmen er som natt og dag, og etter 3 stille uker i Akumal var det deilig med litt fart og variasjon i Playa.

Mesteparten av desember forløp uten de store hendelsene, bare den samme gamle suverene grottedykkingen, avslappende strandliv og yrende folkeliv på femte gate, på folkemunne kjent som La Quinta. Denne gaten er stedet de fleste turistene vandrer opp og ned, på jakt etter juggel å ta med hjem - og juggel finnes det jaggu nok av. For en stakkars nordmann kan salgsteknikken til enkelte av gatekremmerene til tider bli litt i meste laget.

I slutten av desember var det igjen tid for kurs, denne gangen kjørte Chris et Fundamentals kurs hvor jeg fikk anledning til å henge med på. Samme dag som fundamentals kurset sluttet fikk jeg besøk av en kamerat fra Arendal, Anders Wessel Evensen, som var på ferietur for et par uker. Vi leide oss en bil og besøkte noen av de mer kjente cenotene for litt cavern-dykking - Dos Ojos og Grand Cenote. Vi tok oss også en tur til Casa Cenote for å få litt variasjon. Etter to måneder i Mexico fikk jeg også gjort mine første sjødykk, 2 dykk utenfor Playa Del Carmen og 4 dykk på Cozumel. Cozumel er klart å foretrekke, med mer spennende korallrev enn det Playa kan tilby. Vi fikk med oss både bøttevis med skilpadder, murener, barracudaer, sjøhest og en stor Nurse-shark - i tillegg til alle de vanlige fiskene man finner i Karibien. Vraket av C-53 på Cozumel ble også nøye undersøkt, og selv om vraket var flott blir det ikke helt det samme når det er blitt strippet og senket som dykkemål. Et litt dramatisk forlis med full skipper og en last med gull er alltid mer interessant.

Rundt midten av januar var det avreisetid for Anders, og ankomsttid for Per Thomsen. Etter et par dager med hektisk leilighetssøk fant vi en ny leilighet i Playa, tilfeldigvis i nabogaten til vår gamle leilighet. Derfra var veien kort til enda mer grottedykking. Når januar begynte å nærme seg slutten fikk jeg nok en anledning til å være med på kurs, denne gangen Cave 2. Christian Gricht var klar for mer kursing, og sammen gjorde vi 5 dager med spennende og krevende grottedykking med mye situasjonstrening.

Returdatoen til Norge var nå nesten over meg, men det var fremdeles nok tid til et av turens høydepunkt - to dager med dykking i Nohoch Nah Chich (The Giant Birdhouse). Med over 225 000 fot line er Nohoch et av verdens største hulesystemer. I tillegg er det et av de vakreste, med en utrolig mengde dekorasjoner. Systemet er svært grunt, så dykkene blir fort lange. Jeg og Per dykket 2 dykk med tilsammen 4 timer og 35 min bunntid, og begrensningen var brenntiden på lykten min. Skal man dykke grotter i Mexico så er Nohoch absolutt et dykk man bør få med seg. På grunn av et noe ullent linesystem er det dog viktig å være meget nøye med navigasjonen, blinde T'er, forskjellige linjer med samme tie-off punkt, jumps 10 cm fra hovedline etc - du finner dem alle i Nohoch.

Desverre strakk ikke tiden til for å gjennomføre et planlagt dykk i Ox Bel Ha med Chris. Ox Bel Ha er verdens største dykkbare hulesystem, med over 400 000 fot utforsket så langt. Chris anslår virkelig lengde til å være nærmere det dobbelte, og systemet er under aktiv utforskning av blant annet Chris & Danny. Senest i Desember 2003 gjorde de et 10 dagers prosjekt der, og endte opp med ålegge 6000 fot ny line samt fant to nye cenoter. For å komme til punktet hvor utforskningen startet måtte de kjøre scooter 14 000 fot inn i systemet. Chris regner med at systemet i svært nær fremtid blir koblet sammen med Sistema Naranjal, noe som vil koble til ytterlige 95 000 fot til dette gigantiske systemet. Utsikten til å dykke Ox Bel Ha er alene god nok grunn til å reise tilbake.

Den 5. februar 2004 kjørte Per meg til flyplassen i Cancun. Etter 101 dager på loffen var jeg kommet til veis ende - for denne gang.

Kjapppe fakta:

62 grottedykk fordelt på 13 grotter (noen deler av samme system)

20 cavern / open water dykk

Aquatech / Villas De Rosa - www.cenotes.com

Dir-Mexico? / Zero Gravity - www.dir-mexico.com

Grotter i Mexico - www.cavediving.com/where/mexico/index.htm

Grotter besøkt på denne turen: